انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن‌ها

دوربین مداربسته یک سیستم امنیتی است که برای بیشتر کسب و کار ها ضروری به حساب می آید. دوربین های مدار بسته انواع مختلفی دارد که برای انتخاب آن ها باید به کاربرد ، مکان ، نوع مناسبتی ، شرایط جوی و … دقت کرد تا دوربین مورد نظر را خریداری کنیم. دوربین های مدار بسته در نوع ها و ویژگی های مختلف ، تنظیمات متفاوتی نیز دارند. به همین جهت انتخب نوع متناسب با کاربری ما بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله کارکرد ها ، ویژگی ها و انواع دوربین های مدار بسته مورد بررسی قرار میگیرد.

دوربین مداربسته دام

دوربین-مداربسته_دام

دوربین مداربسته دام که به گنبدی نیز معروف هستند که بهترین گزینه امنیت ، بررسی و نظارت در فضاهای بسته است. علت نام گذاری این دوربین به دام یا گنبدی به خاطرنیم دایره ای بودن پایه ی نگهدارنده آن است. علت به کار گیری از این پایه در دوربین مدار بسته جهت جلب توجه کمتر است. البته قابل ذکر است که این پوشش ها باعث مخفی شدن دوربین نمی شوند. در واقع این پایه های نیم دایره ای باعث مخفی شدن زاویه دید دوربین میشوند که به همین جهت دزدان و سارقان نمی توانند از زاویه دید دوربین دور بمانند.

اکثر این نوع از دوربین های مداربسته ، لنز هایی با فاصله کانونی 3.6 یا 4 میلیمتر دارند. به بخش های از این دوربین مداربسته که امکان زوم ، چرخش و گردش را فراهم میکنند اسپید دام میگویند.

این نوع دورین های مداربسته یعنی دوربین دام امکان زوم و چرخش را برای اپراتور ها فراهم میسازند. و قابل ذکر است که برخی از نوع دوربین ها امکان چرخش و زوم خودکار را در فاصله های زمانی تعیین شده دارند. این دوربین ها قابلیت این را دارند که فضاهای گسترده ای را تحت پوشش قرار دهند و به علت داشتن سنسور های نوری و چراغ های مورد نظر برای دید در شب ، حتی در نور کم نیز کارایی دارند.

دوربین مداربسته بولت

دوربین_مداربسته_بولت

دوربین مداربسته دیگری که میخواهیم مورد بررسی قرار بدهیم ، دوربین مدار بسته بولت نام دارد که به صورت استوانه و مخروطی است که شکلی همانند گلوله تفنگ دارد. کاربرد این دوربین ها اغلب برای دیدن فواصل دور است. این نوع از دوربین مدار بسته معمولا قابلیت هایی همچون زوم ، چرخش و چرخش را ندارند و در مکان های خاص و حالت ثابت مورد استفاده قرار میگیرد.

دوربین های مداربسته بولت امکان نصب بر روی سقف و دیوارها را دارند و هم برای فضا های باز و هم برای مکان های بسته مورد استفاده قرار میگیرد. دوربین های مداربسته بولت دارای این قابلیت می باشند که پوششی محافظی برای آن ها نصب کرد که باعث ضد آب شدن آن ها می شود. این پوشش ، دوربین را از برف و باران، یخ بندان ، گرد وغبار ، تگرگ و … دور نگه میدارد.

ضمنا قابل ذکر است که دوربین مداربسته بولت قابلیت دید در شب را با بهره گیری از مادون قرمز دارد و میتواند در شرایطی با نور بسیار کم نیز به خوبی تصویر برداری کند.

دوربین دید در شب یا فرو سرخ

دوربین-مداربسته_دید_در_شب

د

وربین های مداربسته دیگری که میخواهیم مورد بررسی قرار دهیم دوربین های مداربسته دید در شب هستند که از LED مادون قرمز بهره میبرند که باعث دید مناسب در فضاهای باز و کم نور میشود. این دوربین های مداربسته قابلیت این را دارند که در تاریکی شب ، فرد مورد نظر را تا فاصله 180 متری تشخیص دهد. این تکنولوژی در این دوربین ها به دو روش عمل میکنند:

1

-آشکار سازی تصویر: در این نوع از تکنولوژی در بخش زیرین طیف نوری مادون قرمز ، نور کمی جمع شده است و به صورتی تقویت شده که میتوانیم آن را مشاهده کنیم.

2_ ضبط و تصویر برداری حرارتی: در این مورد طیف نوری مادون قرمز در بخش بالایی جمع آوری میشود و طیف نور منعکس نمی شود بلکه به صورت گرما انتشار میابد. اجسامی که گرم هستند این طیف نور را به اجسام سرد مثل صندلی ، میز ، ساختمان و … متصاعد میکنند.

دوربین مداربسته بی سیم

دوربین-مداربسته_بی_سیم

تمامی دوربین های بی سیمی از فناوری IP استفاده میکنند. این دوربین ها قابلیت های مختص به خود را دارند که در مواقع و شرایط خاص مورد استفاده قرار میگیرد. نوع انتقال تصاویر در این نوع از دوربین بدون سیم انجام میگیرد و مزیت اصلی آن انعطاف پذیری در نصب و استفاده است.

دوربین گردان یا PTZ

دوربین-مداربسته_گردان

این نوع از دوربین های مداربسته بسیار مشابه به دوربین های گنبدی و اسپید دام هستند و دارای قابلیت چرخش و گردش در جهات مختلف و زوم کردن در زوایای خاص هستند. همچنین قابل ذکر است که این دوربین ها داری یک بدنه ی دام شکل و دارای پایه مخصوص با توجه به شرایط نصب میباشد. از مهمترین قابلیت دوربین های مدار بسته گردان ، تعریف کردن و اضافه کردن پریست برای دوربین است. این پریست ها به این جهت است که ما تنظیماتی را اعمال کنیم که به صورت زمانبندی شده و برنامه پذیر ، مکان های مشخص را به ما نشان دهد.

ا

ین را در نظر داشته باشید در محیط کسب و کار یکی از ارکان مهم ، امنیت است که دوربین های مدار بسته در این زمینه کمک به سزایی کرده اند.
همچنین ابزار هایه دیگرهمچون دستگاه ایکس ری ، گیت بازرسی و … نیز در این امر بسیار مهم هستند.